Przyciemnianie samochodowych szyb nie traci na popularności. Niektórzy producenci oferują auta z fabrycznie przyciemnionymi szybami. Ci, którzy kupili pojazd używany muszą chwytać się innych metod. Najlepszą z nich jest powierzenie samochodu specjalistom, którzy podejdą do tematu profesjonalnie. Warto w tym miejscu rozwiać niektóre wątpliwości.
Przyciemnianie szyb a polskie przepisy
W przyciemnianie szyb przepisy ingerują tak samo jak w każdą inną kwestię związaną z samochodem. Zacznijmy jednak od tego, że od strony prawnej nic w teorii nie stoi na przeszkodzie, by szyby naszego samochodu były ciemniejsze, niż to przewidziano w fabryce. W kwestii przyciemniania szyb przepisy mówią, że przepuszczalność światła szyby czołowej musi być przynajmniej na poziomie 75%, zaś szyb przednich bocznych – 70%. To nie oznacza jednak, że z czystym sumieniem możemy dokonać przyciemnienia sięgającego 30%. Jak już zostało powiedziane wyżej, dużo samochodów już z salonu wyjeżdża z lekko przyciemnionymi szybami. W praktyce rzadko kiedy zapewniają one przepuszczalność na poziomie 100%.
Jakie mandaty grożą za zbyt mocne przyciemnienie szyb w samochodzie?
Paleta możliwości w polskim taryfikatorze jest tutaj dość duża. Mandaty sięgają od 20 do 500 złotych. Teoretycznie policjant może podczas kontroli drogowej poprosić o okazanie atestu metody jakiej użyto podczas przyciemniania szyby. Kara naliczana jest wówczas gdy okaże się, że dopuszczalne normy zostały przekroczone. Dla wielu kierowców bardziej dotkliwą konsekwencją może okazać się utrata dowodu rejestracyjnego. Tym bardziej, że jego odzyskanie możliwe będzie dopiero po przywróceniu szybom kondycji odpowiadającej aktualnym przepisom. W temacie takim jak przyciemnianie szyb warto wrócić jeszcze do szyb bocznych, a ściślej – bocznych tylnych. Okazuje się bowiem, że przepisy są dosyć niejednoznaczne i w praktyce szybę tylną oraz tylne boczne możemy przyciemnić jak nam się podoba. Jak już wspomnieliśmy, jeżeli chodzi o przyciemnianie szyb przednich bocznych przepisy nie są już tak łaskawe. Jest to zresztą zrozumiałe.
Samemu czy w warsztacie? Gdzie przyciemnić szyby
Licząc na oszczędzenie pewnej sumy łatwo pokusić się o próbę samodzielnego oklejenia szyb. Próbować można, ale pamiętajmy, że wbrew pozorom cała operacja jest dość skomplikowana. Niewprawiona ręka łatwo może zepsuć nie tylko efekt, ale i kupiony materiał. Oszczędność okaże się pozorna, a ostatecznie i tak wylądujemy w warsztacie.
Zalety przyciemnionych szyb
Ciemniejsze szyby jednym się podobają, innym nie, jednak niezależnie od gustów trzeba powiedzieć jasno, że cały zabieg może przynieść wiele korzyści. Po pierwsze ciemne szkło chroni podróżnych przed promieniami słonecznymi. W upalny dzień zamknięte wnętrze nagrzeje się i tak, ale jest szansa, że proces będzie postępował wolniej. Dzięki przyciemnieniu „ostre” słońce z całą pewnością nie będzie tak mocno drażnić naszych oczu. Szyba oklejona folią nie rozpada się też w razie uderzenia. To zaleta w trakcie kolizji, ale też podczas próby włamania. Z pewnością więc warto rozważyć tę opcję – oczywiście w profesjonalnym warsztacie.